Urodzony w 1968 roku w Cieszynie. Studia na Wydziale Malarstwa w krakowskiej ASP. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego w 1992 roku. Od 2022 prowadzi pracownię malarstwa (ASP w Krakowie, Wydział Malarstwa). Obecnie profesor zwyczajny w zakresie sztuk plastycznych. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, uczestniczył w ponad stu wystawach w Polsce i za granicą. Uczestnik większości najważniejszych przeglądów polskiego malarstwa (od połowy lat 90.). Pracuje na polu wielu dyscyplin: malarstwa, rysunku, instalacji, fotografii i wideo. Jest laureatem wielu nagród, m.in.: Nagrody im. Jana Cybisa przyznanej przez Okręg Warszawski ZPAP (2017), Brązowego Medalu Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2018).
Artysta pracuje zamkniętymi konceptualnymi cyklami malarskimi np.: Melancholia 1995, Ethicon 1999, Farbenlehre 2002, Diplokokki 2011, Tarczyce 2016, Polskie miasteczka (synagogi murowane) 2017-2023, które – bazując na szczątkowym materiale historycznym, naukowym i wizualnym – budują racjonalne, logiczne systemy z ambicjami wyjaśniania paradoksalnych manifestacji „rzeczywistości empirycznej”. Posługując się owym paradoksem i subtelną ironią konstruuje obiekty i modele badań, diagnozy czy komentowania „rzeczywistości najniższej rang” i skompromitowanych aspektów wielkich, utopijnych projektów społecznych. „Ich forma (owych obiektów) ma jedną wspólną cechę: jest nią daleko posunięta umowność. Sztwiertnia używa słów podobnie jak używa malarstwa, przedmiotów czy quasi-naukowych gatunków literackich: wie, że są to formy zużyte. Wytrąca je więc z dotychczasowych znaczeń, ról i wyglądów, rozkłada na czynniki pierwsze i – egzaminuje” (Marta Tarabuła, Diagnostyka i modele, Galeria Zderzak, Kraków 1996). Modernistyczny i konceptualny background każe mu więc grać o wielką życiową stawkę, która podejmowana jest ze świadomością możliwości i ograniczeń plastycznego opisu owych skomplikowanych koncepcji i teorii. Świadomość tych możliwości (i ograniczeń) formalnych czyni jego propozycje niezwykle wysmakowane wizualnie – podszyte jednak (grecki farmakon) drastycznością tematów i treści (często archiwalnych), jakie w swej pracy wykorzystuje (np. diagnostyka medyczna). Ostatecznym zaś punktem odniesienia jest dla niego badanie funkcji i roli sztuk wizualnych we współczesnej, potransformacyjnej polskiej rzeczywistości społecznej.
Charakterystyczne dla jego prac krytyka: kultury, wielkich modernistycznych projektów społecznych, potransformacyjnej przestrzeni wykluczenia, społecznych i indywidualnych dysfunkcji, ograniczeń ciała i aberracji psychicznych, nawyków i zaburzeń percepcji – pokazują współczesną rzeczywistość jako wielki metafizyczny „oddział zamknięty”. Jego paranaukowe (patafizyczne) konstrukcje to modele o ambicjach budowania, z resztek i fragmentów świata po rozpadzie, możliwych obszarów sensu i logiki.
/Wilhelm Okultowicz, fragment biografii artysty (w przygotowaniu)/
WYSTAWY INDYWIDUALNE
2023 – „Suita małośląska” (razem z Joanną Zemanek), Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Katowice
2022 – „Melanoza” (wystawa indywidualna w ramach Open Eyes Art Festival), Galeria Starmach, Kraków
2022 – „Zło rzeczy” (wystawa towarzyszyła premierze „Zamku” Franza Kafki w reż. Franciszka Szumińskiego), Foyer przy Małej Scenie, Teatr Dramatycznym. st. Warszawy, Warszawa
2022 – „Łęcka Wenecja” (razem z Joanną Zemanek), Muzeum im. Aleksandra Kłosińskiego w Kętach, Kęty
2021 – “Tatort” (razem z Joanną Zemanek i Anną Bas), Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Willa Leopolda Kindermanna, Galeria Willa, Łódź
2019 – „Peryneum”, Miejska Galeria Sztuki Arsenał, Poznań (folder z wystawy, strona internetowa)
2019 – „Lekcje s(ż)ycia”, Galeria MBWA Leszno – katalog z wystawy, (strona internetowa)
2019 – „Powidoki/Afterimages”, Muzeum Historyczne w Bielsku Białej (katalog)
2017 – „Default settings | ustwienia domyślne”, DAP Warszawa (katalog)
2016 – „Family plot” (w ramach cyklu „Akademia video-artu”), Muzeum Śląskie, Katowice (strona internetowa)
2016 – „Tarczyce”, Galeria m², Warszawa (strona internetowa)
2014 – „Libella”, Biuro Wystaw Artystycznych, Tarnów
2012 – „Partony”, Galeria m², Warszawa
2012 – „Dziwny artysta”, Otwarta Pracownia, Kraków
2012 – „Grzegorz Sztwiertnia z Kolekcji Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej”, Biuro Wystaw Artystycznych, Olkusz (katalog)
2011 – „Diplokokki”, Galeria m², Warszawa
2011 – „Zemsta”, Czytelnia Sztuki, Gliwice (folder)
2009 – „Serial”, Galeria Awangarda, Wrocław
2009 – „Opał”, Otwarta Pracownia, Kraków (katalog)
2009 – „Atrium 1 – 09 Grzegorz Sztwiertnia”, Morawska Galeria, Brno (katalog)
2009 – „Sequel / Poprawczak”, Dominik Art Projects, Kraków
2007 – „Przyjemność teksu” (wraz z Hubertem Czerepokiem), Galeria Jednej Książki, Biblioteka Główna Akademii Sztuk Pięknych, Kraków
2006 – „b.o.”, Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom
2006 – „PAINtings / obRAZY”, Galeria Zderzak, Kraków
2005 – „Dział Nauki i Nauczania” (z cyklu „W samym centrum uwagi”), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (katalog)
2005 – „Ćwiczenia mnemotechniczne” (wraz z Siergiejem Czajką), Otwarta Pracownia, Kraków
2005 – „1500 kalorii”, Galeria Rotunda, Uniwersytet Artystyczny, Poznań
2005 – „Instytut w Instytucie”, Instytut Polski, Bratysława
2004 – „Teatr i Flm”, Fabryka Schindlera Emalia, Kraków (katalog)
2004 – „Opowieść o prawdziwym człowieku”, Instytut Polski, Galeria Platan, Budapeszt (folder)
2003 – „Oko i dłoń malarza”, Galeria Zderzak, Kraków (katalog)
2002 – „Action Painting”, Otwarta Pracownia, Kraków (katalog)
2002 – „Farbenlehre”, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Kraków (katalog); Centrum Sztuki Współczesnej Kronika, Bytom (katalog)
2001 – „Kreatury / Creatures”, Galeria Sektor I, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
2001 – „Stainless”, Galeria Zderzak, Kraków
2000 – „Remake II”, Studiogalerie, Haus am Lützowplatz, Berlin
2000 – „Reflexohypnohysteria”, Baszta Czarownic, Słupsk
1999 – „Remake”, Goethe Institut, Kraków
1999 – „Cud”, Otwarta Pracownia, Kraków
1998 – „Psychotropy”, Galeria Zderzak, Kraków
1998 – „Ćwiczenia dermooptyczne”, Galeria Biała, Lublin (katalog)
1998 – „Medyczna poprawność”, Galeria Arsenał, Białystok (katalog)
1998 – „Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie…”, Galeria Potocka, Kraków
1997 – „Resekcja”, Galeria Krzysztofory, Kraków
1997 – „Koło Medyczne / Medicine Wheel”, Galeria Prowincjonalna, Słubice (katalog)
1997 – „Inkubator”, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa
1996 – „Transplantacja” – pokaz specjalny, Rynek w Bytomiu, Galeria Kronika, Bytom (katalog)
1995 – „W laboratorium”, Galeria Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa (folder)
1995 – „Punkt ciszy”, Galeria Potocka, Kraków
1995 – „Margines niepewności”, Galeria Miejsce, Cieszyn
1994 – „Jak rodzi się myśl + konsekwencje”, Galeria Miejsce, Cieszyn (katalog); Teatr Bückleina, Kraków
1994 – „Aura”, Galeria Zderzak, Kraków
1994 – „Zło rzeczy”, Galeria Krzysztofory, Kraków (katalog)
1993 – „Ścisły ster do kierowania życiem”, Galeria Zderzak, Kraków (katalog)
1992 – „Pięciu poetów, pięciu malarzy, jeden artysta”, Galeria Zderzak, Kraków